Djävulens Märke av Magnus Nordin

- Varför tänker alla lärare och elever att det är ljuset som ändrar ögonens färg? När författaren skriver så känns det ologiskt att alla tänker exakt samma tanke, "att det måste vara för ljuset".
- Varför är Malin så fast vid ett nej, när hon kan få möjlighet att undervisa 9c om Hanna är sjuk (etc.)?
- Varför ger Hanna inte upp hoppet om 9c, när de inte förändras någonting när hon undervisar? När de väl har förändrats så kan hon inte ändå inte tro det?
- Varför förändras 9c när Malin unvervisar?
- Varför väljer författaren att man läser ur så många personers perpektiv? Och jag tycker hon gör det svårt för läsaren när det hoppar från person till person. I början av det kapitel med den nya personen, så förklaras det inte VEM det är, man måste hålla alla personens tankar, för att sen lista ut vem det är författaren skriver om. Fast sen vande jag mig att tänka och läsa på samma gång.

"Mina drömmar verkar höra samman med varandra på nåt sätt. Varje dröm är som ett nytt kapitel i en bok men jag fattar inte hur dom hänger ihop."
Det känns som om Malin försöker berätta hennes historia och liv, genom att få Ella att drömma om det.
- Varför vill Malin, som tänker (några rader då och då, med kursiv stil) att Ella ska döda "häxan" Åsa?
- Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Antingen att Ella är "häxa" på väldigt långt håll och att det var därför Malin kom och undervisade på Ellas skola. Och att Malin vill att Ella ska uppleva allt innan hon kan säga något och vad hon ska göra och så vidare, för att det annars inte är särskilt trovärdigt.
Eller att Malin bara inbillar allihopa med allting.
- Boken utspelar sig i klass 9, men det känns som om Ella och hennes vänner går i 6-7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar