Mitt hopplöst normala liv

Rachel Riley tycker att hennes liv är för normalt. Hon vill ändra på livet, göra så det händer någonting. Hon bor i Storbritannien med hennes mamma och lillebror James. Jag uppfattar lägenheten som en rätt dyster och tråkig lägenhet. Hennes självförtroende är så dåligt som hennes tråkiga liv. Men den 1 Januari ändrar hon på det och sätter stora krav på sig själv, och det ändras för fort. Hennes liv förändras hela tiden i boken.


Hennes granne, Deppige Ed som är hennes näst bästa kompis. Han uppfattar jag som fet och rätt äcklig.


Scarlet, hennes bästa vän. Jag uppfattar henne som rätt snäll och skön kompis. Dom umgås både på fritiden och i skolan. Men en dag blir dom ovänner och det fick verkligen inte hända.


Rachels farfar flyttar till ett ålderdomshem och då får Rachel och mamman ta hand om honoms hund. Vilket det är det sista Rachel vill. Hunden är helt dum i huvudet. Rachel sätter inte bara krav på sig själv, utan även hunden. Även om hon inte satte krav på farfar så var det nog honoms liv som förändrades mest tycker jag.


Jag gillar Joanna Nadins sätt att skriva på. Jag gillar när hon ska beskriva personer, som tex: (Deppige) ”Ed”ward. (Feta) Kylie. Det får mig att se personerna framför mig tydligare. Hon hoppar rätt mycket i boken, men hon väljer det på ett bra sätt. Hon skriver skriver boken i kronologisk ordning, vilket inte gör boken långtråkig.


Boken är upplagd som en dagbok och (Rachel Riley) skriver i den varje dag. Jag själv tyckte boken var bra för att det är annorlunda att läsa än annan typ av bok någon gång. Det bästa i boken var nog när det utspelade sig i skolan då hände det ofta en hel del. Det som jag tycker författaren gjort lite fel är att hon rör in så himla många personer i boken, det blev lite rörigt. Annars är boken rätt underhållande. Jag rekommenderar boken för tonårstjejer som gillar tonårsliv.


Boken påminner om en annan bok jag läst. ”Tommy & Flisen deckarna”. Det som får mig att tänka på den boken är att dom har ålderdomshem där, precis som i denna boken. Den utspelar sig hemma och i skolan. Huvudpersonerna som är i båda böckerna förändras hela tiden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar