I Taket Lyser Stjärnorna

Jag har läst boken "i taket lyser stjärnorna" den handlar om Jenna som har en mamma som har cancer. Hon har precis börjat 7:an, hennes bästa vän är Susanna. Hennes mamma får gå igenom många behandlingar på sjukhuset och Ullis i Jennas klass är där och stöttar henne. Ullis bjuder Jenna på en fest som Susanna inte tycker hon ska gå på men det gör hon ändå, hon blir vän med Ullis och slutar hänga med Susanna. Ullis och hennes kompisar har fester nästan varje helg och Jenna är med ganska ofta hon orkar inte med att följa med mormor och morfar till sjukhuset och hälsa på mamma. Jenna dricker vin och Sacke en kille i nian som Jenna är kär i är också med på festen han blir så full att han kysser Jenna men det blir inte mer än så mellan dom. Jenna skulle skriva dikter i skolan om kärlek men hon ändrade den lite så det blev "om du dör mamma, tar jag livet av mig", och när hennes mamma dör tror hon att hon inte ska orka mer men det gör hon. Ullis stöttar henne, och hon flyttar med mormor och morfar till en annan lägenhet och hon ändrar dikten när hon ska packa ner den "om du dör mamma, då tänker jag fortsätta leva. För dig".

Jenna är en person som ändras ganska mycket i denna boken. Till och börja med är hon ganska blyg och tillbakadragen. Hon är vän med en plugghäst och förväntas att inte synas så mycket. Jenna har brunt långt hår med en snelugg och bruna ögon. I slutet av boken har hon blivit ganska populär, men alla vet inte hur dom ska hantera henne eftersom hennes mamma har dött.

Ullis eller Ullis-Knullis som alla kallar henne, är en blond fjortis som alla tycker om. Hon är cool och är ihop med en kille som heter Henke som går i 9:an. Hon har en mamma som är alkoholist så hon får sköta sig själv. Enligt mig så verkar hon tycka att livet är ganska jobbigt. Hon är en bra kompis men visar det inte när det inte behövs.

Susanna är en tjej som är ganska opopulär, hon är en plugghäst som också tillbringar ganska mycket tid i stallet. I stallet har hon kompisar men i skolan har hon bara Jenna men hon hittar några att vara vän med i skolan också när Jenna lämnar henne. Enligt mig är hon ganska blyg och tillbakadragen och hon är verkligen i skolan för att lära sig.

Jag tyckte att denna boken var lite seg i början jag kom inte riktigt in i den. Men efter ett tag så började det hända saker i den så att jag kom in i den och då blev den ganska bra. Detta var inte riktigt en bok för mig men den var bra ändå.

1 kommentar: