Det är så logiskt, alla fattar utom du

" Det är en bandspelare. Liten och rosa är den, med stora groteska lila knappar och ett kassetdäck som öppnas med en smäll när man trycker på eject. "
En sådan minns jag att jag hade, fast jag tror min var vit... Med blåa knappar? Och jag minns det smällande ljudet som uppstod när man tryckte på eject, Jag kommer ihåg hur roligt jag tyckte det var, och att jag alltid satt och tyckte om och om igen på den där knappen och skrattade till det smällande ljudet. Man var väldigt lättroad när man var liten..

" Bara ödsliga fält, och så det ganska fula vattentornet längst upp på kullen. Det ser så övergivet ut att han har svårt att förstå att det är samma ställe som han besökte som liten. "
Det finns ett vattentorn i Ljungby som man alltid besökte på dagis och skolan. När jag fick i femman hade våran lärare bestämt att alla var tvungna att klara av att hoppa över en järn grej, den såg ut som ett J, fast uppochner på. Jag fattade aldrig hur det kunda vara ett "måste". Jag klarade faktiskt aldrig av att hoppa över den..

" Skämta inte bort det här nu, ditt pucko. Du hade faktiskt kunnat vara gravid. Fattar du? Gravid! "
Jag kommer och tänka på en bok jag läste för något år sedan, "som om ingenting" tror jag den hette. En bok om en tjej i min ålder ungefär som blev gravid. Tänk så hemskt att bli gravid nu. Förstöra sitt liv. Och det kan inte vara kul att som barn växa upp med en sådan ung mamma heller. Att veta att man inte var menad att finnas, att man egentligen var oönskad och att växa upp med en mor som egentligen är alldeles för ung för att ta hand om en..

" Mamma kramade om hans axel. "
Hur ser det ut? När man kramar om någons axel? Lägger man huvudet på axeln och armarna då? Omfamnar man personens kropp medan man har huvudet på hans axel? Nej, konstigt uttryck tycker jag.

" Det är ingenting att skämta om faktiskt, säger hon och spänner ögonen i Moa. "
Spänner ögonen i Moa. Hur gör man då? Jag antar att man fäster blicken i någon annans ögon . Men även detta är ett ganska knepigt uttryck som man ofta använder i böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar