vad skulle du ha valt?


Hon kom tillbaka i efter påsklovet i sjuan med sitt svarta hår. Hon har ofta svarta kläder också, och konstiga grejer som randiga strumpor och långa virkade sjalar. Aldrig skärt och gult och ljusblått som de andra tjejerna, aldrig såna där urringade linnen med smala band och magen bar”.
- Den här meningen fick mig att tänka på att det är så få tjejer och killar som vågar sticka ut och ändra stil, och framför allt färga håret svart. och det är synd. Jag skulle aldrig tänka mig att göra det själv, men när jag ser andra personer som har lite annorlunda klädstil kan jag ibland tycka det är häftigt och vågat.
Om man helt plötsligt färgar håret svart, måste man vara en tjej som är sig själv till 100 %.


Det är okej. - Vad menas med okej? - att allting är åt helvete, men att man ändå verkar överleva.”
- Jag känner igen mig i den meningen. Jag säger ofta att jag är ”okej”. Och det är inte att man är bra. Är jag okej så har någonting hänt. Någonting inte så allvarligt, men som jag fortfarande inte mår bra över. Och så är det nog för andra personer också.
Den meningen förklarade verkligen vad "att må okej" står för.


Ingenting är för sent, om man inte låter det vara det.”
- Det händer att jag ger upp innan det är för sent. Jag tänkte framför allt på en stora DM tävling, det var en stor tävling med folk från ställen ganska långt bort och jag märkte att det var väldigt många som körde om mig i början.
Och då gav jag upp, men om jag hade fortsatt kämpa hela vägen hade kunnat gå bättre, för motståndarna tröttnade i slutet men jag hade inte gett allt jag hade i början så jag hade fortfarande mycket kvar att ge. det fick mig att förstå att det aldrig är för sent, om man inte låter det vara det.


På natten drömde jag att jag såg Annie springa barfota genom skogen, jagad av någon med en stor kniv. Jag såg hur personen med kniven kom närmare och närmare, jag ville springa fram och rädda henne, men mina fötter var på något sätt fastvuxna i marken, jag kom inte ur fläcken. Jag var helt maktlös, kunde bara stå där och se hur knivmördaren knappade in på avståndet, hur Annie kastade en blick bakåt för att se hur nära det var, hur hon snubblade på en stor rot och föll framstupa. I nästa ögonblick var mördaren framme, kniven blänkte till i månskenet och..”
- Jag kommer ihåg. För ganska längesedan när jag drömde en dröm som liknade denna. Jag kommer inte riktigt ihåg hur drömmen var, men jag minns att det var jag själv som blev jagad, och att jag var lika hjälplös som killen som berättar. Jag tror jag var någonstans mitt ute i skogen också, och att hur fort jag än sprang, så sprang mannen med kniven fortare.

Emma klev in i klassrummet mitt i första lektionen, alldeles rödgråten, och sjönk ner på sin plats bredvid Linn. Linn började genast klappa på henne och stryka henne över håret så där som tjejer gör.”
- Varför gör bara tjejer så, och inte killar? Om en kille är ledsen, eller mår dåligt får de bara en klapp i ryggen och ett kom igen. Varför är det så egentligen? Tjejer blir så glada när folket bryr sig om en, eller frågar hur det är.
- antagligen gör inte killar så för att det skulle se dumt ut, men något mer som fråga hur det är, vad som hänt eller liknande skulle inte skada, i alla fall inte någon gång ibland?



1 kommentar:

  1. Jag känner som du med, Sabina. Om någon frågar om det är bra så säger man alltid att man mår bra fast man inte alltid gör det. ;p

    SvaraRadera