Uppdraget

Recension av Annie.





- Väntar ni på bussen? frågade han.
- Ja, svarade Kerry och ställde sig upp det är väll det man
brukar göra på busshållplatser?
- Jag tänkte att du kanske satt och väntade på en snygging som jag skulle komma förbi och rädda dig?
- Är du hennes kille, eller? frågade den korta brodern och knuffade till James.
- Lägg av, svarade James och knuffade tillbaka.
-Har ni några pengar? undrade kortisen och stirrade på James. Inte så länge till.
De båda skinnskallarna tog fram knivar ur sina fickor. Under träningen på CHERUB får eleverna lära sig att när de får syn på en kniv: antingen tar man tag om angriparens handled innan han hinner få kniven i en hotande position, eller - om man hinner - ska man backa undan. James och Kerry beslöt sig för det första. De grabbade tag om brödernas handleder och vred om deras armar bakom ryggarna. Kerry roterade sitt offers tumme tills han tappade kniven och smällde sedan till hans huvud mot betongpelaren vid busshållplatsen. James tog upp knivarna från marken och riktade dom mot bröderna.
- Vi vill inte ha något bråk....


Jag har läst en bok som heter Uppdraget som är skriven av Robert Muchamore och är andra boken i en serie som handlar om James. Stycket som jag tog ur boken längst upp handlar om när James och en av de andra agenterna Kerry är ute på sin största leverans någonsin. I första boken dör hans mamma och han hamnar på barnhem med sin syster. James blir därefter rekryterad till CHERUB, en agentskola för ungdomar mellan 8 och 16 år som brittiska underrättelsetjänsten använder sig av för att infiltrera fiendens hem och organisationer för att kunna ta fast skurkar. En känd knarklangare släpper inte in någon okänd vuxen i sitt hem. Men hans barn måste ju få ta med sig kompisar hem?

James och tre andra cherubagenter får ett uppdrag som kan bli både farligt och våldsamt. Dom ska bli kompisar med en stor knarklangares barn och försöka bygga upp ett förtroende för att kunna gå fritt i fiendes territorium. Detta innebär också att dom får göra allt som krävs för att komma in, James får ett jobb som innebär att han cyklar och lämnar av droger, snor från affärer och är på boxningsklubben som den ledande knarklangaren driver för att komma in i handeln. Stycket som jag tog ur boken längst upp handlar om när James och en av de andra agenterna, Kerry är ute på sin största leverans någonsin. Det händer nästan alltid något spännande som sätter agenterna på prov.
Jag tycker att denna serien är jättebra och rekommenderar den för både tjejer och killer. Jag tycker om böcker som är spännande och händer mycket i och det tycker jag att det gör i den här boken. Jag tycker också om karaktärerna för att dom är så mänskliga på något sett. Jag tycker att det är tråkigt att barn blir inblandade i droghandel i verkligheten också. Jag undrar om det finns några sådana här skolor i verkligheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar