Darren Shan: Skuggornas Herre

Jag har läst en fantasybok som heter Darren Shan: Skuggornas Herre, Den är den 11:e boken i serien och är skriven av Darren O'Shaugnessy.


Boken börjar med att Darren och Harkat har åkt tillbaka till cirque de freak som är i hans gamla hemtrakter, men han anar inte vad han ska träffa på för folk och vad som ska hända. När han kommer till cirque de freak är det bara för att vila inför sitt sista ödes möte med Steve som avgör resten av vampyrernas framtid.


Huvudpersonerna i denna upplaga är Darren, Debbie, Alice, Steve; Vanacha och Harkat. Darren är en halvvampyr som bara åldras var 5:e år och han är väldigt snäll och gör helst inget ont mot människor som han inte måste. Hans mål i denna bok är få tag på Steve och ta livet på honom så att vampyrerna vinner över Vampanezerna i kriget mellan dom två ganska lika varelserna. Den enda skillnaden mellan en vampyr och vampanez är att vampanezer dödar sitt offer som dom suger sitt blod ur.


Författaren Darren O'Shaugnessy är född den 2:a juli 1972. Han är född i Irland där han bott hela sitt liv. Han började med att skriva vuxenböcker med lyckades inget vidare med detta och gick över till ungdomsböcker, Darren Shan böckerna han har skrivit har sålt i flera miljoner exemplar och har översatts till över 20 olika språk.


Mina egna åsikter om denna boken är att serien har blivit ganska seg i slutet och att det var mycket intressantare än i dom sista böckerna. Däremot tycker jag denna boken är bättre än dom 2 senaste. Det bra med denna boken är att dom är ute på äventyr för att jagade deras fiende.


Under tiden jag läste denna bok tänkte jag ganska mycket vad som skulle hända i slutet, om Steve skulle dö eller om han skulle döda Darren eller båda går levande ur striden. Andra tankar är vad som skulle hända om Darren skulle dö eller vice versa .


Miljön i boken känns som den är ganska mörk och att den utspelar sig på denna tid som är nu bara att det är en annan vision på hur det kunde vara nu. Annars så känns miljön ganska normal med boende och hur allt ser ut. Utvecklingen av uppfinningar ligger dom på samma skicklighet.


Jag tycker att denna boken är en helt okej bok. Men om detta hade varit första boken i serien så hade jag nog valt att inte fortsätta för att den var ganska seg. Men när man har läst 11 böcker in en serie så väljer jag att läsa klart för att se hur slutet skulle bli.

Av: Martin Arnagård

1 kommentar: