Jag är Zlatan Ibrahimovic

Jag är Zlatan Ibrahimovic


Jag kom ihåg mina första fotbollsskor; de jag köpte på Ekohallen för femtionio och nittio intill tomaterna och grönsakerna och jag mindes mina drömmar om att bli en så komplett fotbollsspelare som möjligt, och jag tänkte: Jag infriade den drömmen och det hade inte gått utan alla de stora spelarna och tränarna jag lirat med och haft och jag kände, jag var tacksam. Där låg Rosengård. Där låg tunneln. Långt borta hördes ett tåg på väg över bron. Någon pekade på mig.
En kvinna i slöja kom fram och ville ta en bild på oss tillsammans och jag log åt henne. Det började samlas folk omkring mig. Det var en saga, och jag var Zlatan Ibrahimovic.

Detta är det sista man får läsa i boken men jag kunde inte låta bli att skriva det. Jag tycker det är grymt! Jag läste det tre, fyra gånger och fick gåshud varje gång.


Huvudpersonen i denna boken är Zlatan Ibrahimovic. Han fyller 31 år i år. Just nu spelar han fotboll på proffsnivå i AC Milan. I denna boken berättar han vägen fram till proffsfotbollen och alla hans mot-och medgångar. Han bor ihop med sin sambo, Helena Seger, och sina två barn Maximilian och Vincent. Zlatan har fått många priser såsom guldbollen, årets forward (Sverige), Serie As bästa spelare, årets mål i Serie A mm.

Han har fått hjälp av författaren David Lagerkrantz med att skriva boken. David har skrivit ett flertal böcker men denna boken är den mest kända och har utmärkts till Sveriges snabbaste säljande bok någonsin.

Zlatan är en kille som växten upp i förorten i Malmö. Hans pappa kommer ifrån Bosnien och hans mamma ifrån Kroatien. Han föräldrar var skilda hela hans uppväxt så han bodde hos sin mamma mestadels och lite hos sin pappa. Han bodde mer hos sin pappa när han blev lite äldre. Zlatans familj hade inte gått om pengar så han hade inte en helt enkel uppväxt. Hans mamma slog honom med träskedar, hans pappa drack mycket och i skolan fick han mycket skäll av lärarna och blev utslängd.

Han fick tidigt lära sig att man fick ta hand om sig själv och klara sig själv. Men trots allt detta så klarade han sig ändå bra på grund av fotbollen. Han spelade hela dagarna nere på gården. Han spelade mycket på sin teknik och sitt temperament. Han skällde ofta ut sina spelare i laget när de var dåliga och när han själv fick bollen så gick han bara själv. Till slut blev han så arg att han bytte lag, det gjorde han flera gånger tills han hamnade i Malmö FF, där stannade han.

En dag i sextonårsåldern så kom Roland Andersson fram och ville prata med honom. Han tyckte att Zlatan var redo att börja spela med de stora killarna.
Uppe med seniorerna fortsatte han att spela sitt egna spel och snart fick han chansen i A-laget. Han började göra många mål och bjöd ofta på häftiga finter och det tog inte lång tid innan världen fick nys om honom. Efter det gick det bara bättre och bättre, han gick till Ajax som är en storklubb i Holland. Där hade han dock en liten dipp i sin karriär men han var stark och tog sig igenom den och gick vidare till storklubbar som Inter och FC Barcelona.

En annan person som man får träffa mycket är Zlatans agent, Mino. Han är en kortvuxen person men otroligt kaxig. När Zlatan frågar om hjälp kan han bara svara: fuck you!
Han kan värka lite oansvarig ibland men han vet exakt vad han håller på med.

Jag skulle rekommendera boken stark till alla idrottsintresserade men också alla andra. Det är den bästa boken jag någonsin läst, även ifall meningarna inte alltid har ett flyt, utan mer hackar från på grund av Zlatans dialekt. Men det är ändå det man gillar liksom, det finns säkert 200 ''typ'' som inte hade varit med i en vanlig bok. Det är det som gör boken så speciell. Boken berättas helt ur Zlatans perspektiv och det gillar jag. Att han får berätta allting som har hänt honom precis så han har upplevt det, inte hur någon annan har hört att det var.

Någonting som jag reagerar över i boken är Barcelonas tränare, Guardiola. Hur han bara fryser ute Zlatan total. Hur oprofessionellt gjort det var av han. Han måste ju fatta att man inta bara kan frysa ute en person som Zlatan utan att få konsekvenser. Det kanske funkade på Henry men inte på Zlatan. Sen också alla som skrev på den där listan om att Zlatan skulle bli utkastad från laget. Jag kom inte ihåg exakt hur gammal han var då men han va inte allt för gammal. Hur kan man göra så mot ett barn.

Många säger att Zlatan förlorar på sitt temperament. Jag tycker tvärt om. Han vinner på det, utan temperamentet hade han aldrig kommit så långt som han har gjort. Ibland kokar han över lite men det är sån han är.

Jag kan se lite av mig själv i Zlatan. Jag kunde bli avplockad från matcher och ibland fick jag stå över en halvlek på grund av mitt temperament. Det sprack och jag skrek på mina lagkamrater att de skulle jobba hem, + ett par svordomar. På grund av det fick jag stå över en halvlek på matchen efter. Har också få skit ibland för att jag har gått själv för mycket. Men jag är inte rädd för att säga/göra vad jag tycker, och det gillar jag över ifall man kan få mycket skit på grund av det ibland.

4 kommentarer: