I skuggan av San Siro

Vilken liten kille har inte som dröm att en dag bli fotbollsproffs och springa in på planen och bli hyllad av publiken?

Martin Bengtson fick även den drömmen en dag när han var 9 år och såg på ett inslag om Holländska fotbollslaget Ajax akademi, unga pojkar som hade kommit dit för att provspela och hoppades på kontrakt.

Det va då Martin märkte att det inte räcker att träna en gång i veckan, så han gjorde ett schema där det stod att han skulle träna 3 timmar och utöver det styrka. Längst ner pappret skrev han när han skulle spela i landslaget och när han ska vara fotbollsproffs i Italien.

En dag kom drömmen och han fick äntligen få provspela för Inter och sedan fick han kontrakt. men plötsligt började det gå dåligt och han blev skada om och om igen. En dag började han få självmords tankar och han började att ta självmord.

Jag tyckte boken var bra för man fick reda på vad som händer utanför och det man inte ser på tv:en. Efter jag hade läst boken fick jag tanken på att jag inte alls vill bli fotbollsproffs, fast att jag kanske inte haft den tanken innan heller, men efter jag läst boken fick jag ännu mindre lusta att bli proffs.

Jag tycker att en person som funderar på att bli fotbolls proffs borde läsa " i skuggan av San Siro" för att man ska få en blick i vad man ger sig in på och att det kanske inte bara är roligt och lyxigt som man tror utan att det finns motgångar också. Men jag rekommenderar även andra att läsa boken också.

Det jag undrar över, är i slutet när han ska börja spela fotboll igen och han måste vara i ett lag där han får kontrakt, istället för att vara i ett lag där man bara spelar för intressets skull.

Martin Bengtsson har förklarat boken bra, men man märker att han inte är någon riktig författare på vissa ord som t.ex. "gadje mig". Han har även med rätt svåra ord ibland som är svåra att förstå.

1 kommentar: