Överlevarna

Överlevarna

När Kerry tappar bort Clyde får hon lite smått panik. Hon vet att om hon inte sätter dit avlyssnaren så kommer hela uppdraget att gå förlorat. En kontinent bort från Kerry sitter James och hans lillasyster och bråkar på ett kontor när uppdragsledaren kommer in. Det visar sig att dom ska ut på ett uppdrag med en annan agent och infiltrera en högt troende sekt vid namn ÖVERLEVARNA. Men uppdraget går allt annat en smidigt.

Författaren Robert Muhamore har skrivit bokserien CHERUB.  ÖVERLEVARNA är den femte boken i serien och det finns ytterligare sju stycken. Jag har även läst de första fyra delarna och skulle rekommendera att man läser dem från början. Jag tyckte att just den här boken, ÖVERLEVARNA, var lite seg i början. Det hände visserligen saker hela tiden, men en bit in i boken är det väldigt mycket beskrivningar för att man ska kunna hänga med längre fram boken. Jag tycker att det är  häftigt att författaren har kommit på att skriva om något så annorlunda som barnagenter. Andra böcker som jag har läst handlar ofta om ungdomar som är detektiver på fritiden eller bara hittar något som dom tycker är skumt och vill titta närmare på. Men i dessa böcker handlar det om barn som är ute på uppdrag i halvår om inte mer, är med i skottdrama och kan minst två olika språk flytande.

James är huvudpersonen i Cherub-serien och han har i en av de första böckerna avslöjat brottslighet i miljöorganisationen "Hjälp jorden!". Nu har Cherub upptäckt kopplingar mellan "Hjälp jorden!" och en religiös sekt som kallas "Överlevarna". James skickas därför till Överlevarnas högkvarter för ett nytt agentuppdrag.  Ungdomarna som bor i Överlevarnas kollektiv har det ganska tufft, och jag tycker ganska synd om dom som bott där länge. Dom blir mobbade i den vanliga skolan för att dom inte har några personliga tillhörigheter i kollektivet, och så får dom bara socker för att dom ska kunna ha en bra stämning men inte tillräckligt mycket energi för att egentligen fatta hur dåligt dom lever. Men det är inte allt, dem flesta som är där har blivit hjärntvättade. Man kan nästan säga att dom är där mot sin vilja.

Jag tycker att denna serien påminner lite om Peter Valbecks serie om Tyra, Sirri och Pella. I och med det är barn som är ute och försöker fånga brottslingar, även fast författaren till denna serie är lite mer seriös i agentlivet. 

Om man ska sammanfatta boken jag läst lite kort kan man säga så här: riktigt bra och spännande! Verkligen en bok i min smak, med en rejäl upptrappning på slutet. När man väl kom in i handlingen tyckte jag att författaren skrev så bra att man bara ville fortsätta att läsa, och man blev precis lagom nöjd när boken slutade.

1 kommentar:

  1. Jag tror bestämt att jag får fortsätta läsa den här serien. Jag har ju bara läst ettan.

    Omdöme finns i Unikum.

    SvaraRadera