Rekryten


James är en helt vanlig 12-årig pojke från London. Han har en yngre halvsyster som heter Lauren och hon är 9 år. James har väldigt otur och hamnar ofta i bråk. En dag bråkade hon med en tjej i klassen, det slutade med att hon fick åka till sjukhuset. Samma dag dog hans mamma. James har väldigt lätt för matte så han anstränger sig inte så mycket i skolan. James och Lauren skulle få komma till ett barnhem men det var bara James som fick komma dit. Lauren fick inte för hennes pappa Ron skulle ta hand om henne. Fast det tyckte inte James var så bra i och med att Ron har svårt för alkohol. När James var på barnhemmet så gick det inte så bra, han blev tagen av polisen för stöld och han hamnade i slagsmål. En dag när han vaknade var han inte på barnhemmet. Han hade blivit tagen till CHERUB, en hemlig skola där dom tränar barn och ungdomar till agenter. Han fick göra några tester för att se om han ville vara kvar eller inte, han fick 2 dagar på sig att bestämma sig. Han bestämde sig för att åka dit, när han kom dit fick han göra en grundutbildning för att kunna få göra uppdrag. Han kom tillsammans med en tjej som hette Kerry, dom blev väldigt bra kompisar. När grundutbildningen var klar fick han åka iväg på ett uppdrag. Han fick i uppdrag att bli kompis med två killar som hette Clark och Sebastian. Medan han var på uppdraget så blev han lite små kär i en tjej som hette Joanna. När uppdraget var klart fick han komma hem. Dom tog honom till huset där dom yngsta på CHERUB bodde. Dom tog in honom i ett klassrum och där satt Lauren. James blev jätteglad och sprang fram och kramade henne.

Jag brukar inte gilla att läsa men den här boken var faktiskt bra. Den var rätt så lättläst så man hade inte så svårt för att förstå vad som hände. Jag tycker den är värd att läsa. När jag har läst andra böcker så brukar jag glömma av vad dom handlar om men den här kommer jag faktiskt ihåg. Det sägs att det har funnits en sån här skola en gång i tiden. Jag vet inte riktigt om det är sant men jag tror det. Det hade varit häftigt om det hade funnits nu tycker jag, fast då skulle dom inte vara lika hårda som dom var på den skolan. Tillexempel när dom var på grundutbildningen och någon skadade sig så var dom tvungna att fortsätta ändå eller få ett straff. Om jag hade blivit erbjuden att få komma till CHERUB så vet jag inte om jag hade tackat ja eller nej. För att det är ju väldigt hårt där och man tränar ungefär 7 gånger i veckan. Fast det hade ju kunnat vara roligt för man får ju säkert många kompisar, man blir vältränad, man får gratis saker och man får vara agent. Det hade varit kul om boken hade kommit ut på film för dom hade nog kunnat bli väldigt bra.

Jag ser James som en ganska lång och välbyggd person som tycker att hälsan är viktig. Innan han blev en agent så var James lite småmullig. Men efter grundutbildningen blev han mer vältränad. För att hålla sig vältränad måste han träna ofta för att inte bli mullig igen. James verkar väldigt tålig för att bara vara 12 år, tycker jag. Vid ett tillfälle i boken när han mötte en kille i karate på testerna för CHERUB så drog han James tumme ut led men efter det drog killen tillbaka James tumme igen. Men James fortsatte med nästa test utan att klaga. Som person känns han väldigt snäll och omtänksam men tar oftast dåliga beslut.

När jag läste den kom jag och tänka på Petter Lidbecks böcker. Dom handlar ju om ungdomar som försöker att lösa olika brott. Fast dom är ju inte på någon skola och tränar upp sig. Men det var den jag kom och tänka på iallafall.

Rekryten är den första boken i CHERUB serien. Dom är skrivna av Robert Muchamore. Det finns 12st böcker i serien. Han har också skrivit serien Henderson's boys. Det kommer komma ut 7 böcker till i serien men just nu har det bara kommit 4. Serien handlar om hur CHERUB kom till. Alltså innan CHERUB bildades. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar