Tidningsdeckarna och den döda katten

Arne Norlin är född 1947 och har en hustru som heter Lena. Han har skrivit böckerna Tidningsdeckarna och massa andra böcker. När jag kollade upp lite om Arne så såg jag att han hade skrivit böcker om Halvan, och jag blev riktigt glad då för Halvan var min favoritbok förr i tiden.


Jag gav mig in på att läsa Tidningsdeckarna och den döda katten. Jag valde den för att jag tyckte att det var ett coolt omslag och sen såg jag att det var en deckare och då blev det lite mer intressant.


När författaren beskriver miljön berättar han att det är en ort och att det finns en liten stad längre bort. Jag tänker att orten är typ som Ullared. Det är inte så stort men typ lagom.

Det är på sommaren och det känns som dom har sommarlov för dom kan göra sina tidningsuppdrag när dom bör gå i skolan. Det är lite coolt att dom är i ungefär min ålder och har en tidning som är ganska känd i området och det går bra för dom.

Johan, Ali, Emma och Henrik är ungdomarna som jobbar på tidningen.

Johan startade tidningen, han fick med 3 personer till. I tidningen lägger dom alltid ut en artikel om ett djur och den här gången blev det om en överkörd katt. Det var en galen tant som ägde katten. Hon hade en granne som hette Roland Olofsson som hon anklagat för att ha kört över hennes kära katt. När han nekat sa hon att han hade hyrt en som skulle köra över katten. Han sa att det inte var han och anlitade tidningsdeckarna till att ha lite koll ifall dom skulle se en blå bil. Dom visste att det var en blå bil för att den hade stött till postlådan och gjorde ett blått sträck. Emma och Henrik fick sitta i ett litet skjul med 2 små fönster där dom såg åt båda hållen ifall bilen skulle komma. Dom skulle ta registreringsnumret och ge det till Roland så skulle han kolla upp bilen sen. Efter nästan en hel dag med många olika bilar så kom det en stor blå bil och det var den.



När jag först började läsa boken tänkte jag ” Vafan är det här för skitbok jag har hittat ” men när man har läst runt 50 sidor så börjar den bli bra faktiskt. Jag tycker den boken är bra för det är många som tar droger nuförtiden och det är inte bra. Så jag tycker det är ett bra slut på denna boken!


När jag hade läst ett tag så kom jag tänka på en serie som gick på tv för några år sen, Medicinmannen med Mikael Persbrandt i huvudrollen. Då blir hans fru och son kidnappade och blir instäng i en källare med en litet hål som dom kan se ut i och det va samma i den här boken. Emma och Henrik blev kidnappade och blev instängda i en jordkällare med en liten glipa så dom kunde titta ut.


Jag tycker man ska läsa den här boken om man gillar deckare, den är inte lång och är inte den bästa i början men om man ger den en chans så blir den faktiskt helt okej att läsa.



2 kommentarer:

  1. Jag har tyckt om att läsa din recension Oscar och jag har skrivit ett omdöme om den på Unikum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra recension, hade inga problem att läsa den och jag tyckte att man blev lite intresserad av att läsa den.

      Radera