Tidningsdeckarna och smugglarligan

Tidningsdeckarna och smugglarligan
Arne Norlin har skrivit många bildböcker, denna boken var den första deckarboken han skrivit. Det finns fyra olika böcker om Tidningsdeckarna och den jag har läst heter ”Tidningsdeckarna och smugglarligan”.

Henrik heter huvudpersonen i boken, han är en 11-årig pojke som bor i en tidningslös stad som heter Norrsjö. Henrik, Ali, Emma och Johan ska göra en tidning om allt som har hänt i Norrsjö. Johan är Henriks storebror så det är han som bestämmer nästan allt om tidningen. Henrik fick som uppdrag att åka till kyrkan och ta kort och intervjua Per och Anders, det var dom två som skulle högst upp på kyrkan och måla om kyrktuppen. När Han var där uppe så tog han kort över hela staden. Han såg en mystisk kille som bar massor av kartonger fulla med sprit ifrån en bil. Hela boken handlade om att Henrik och hans kompisar skulle utreda vem eller vilka som smugglar sprit och sedan skulle dom skriva in det i tidningen.

När jag läste den här boken kom jag och tänka på att boken kunde vara ungefär dubbelt så lite sidor, det var för mycket onödig beskrivning som man kände att det kunde dom ta bort. Ett exempel är när dom skrev om Norrsjö IF. Jag tyckte också att dom skrev förmycket innan dom hittade själva personen med bilen, man blev lite uttråkad. Dom kunde istället ha med något spännande när dom skulle hitta bilens ägare t.ex. att någon kom på dom när dom var och kikade på dom nio olika bilarna. Förutom detta så var boken hyfsat bra.

Jag tänkte på hur mycket Henrik och hans kompisar lär sig. Dom är 11 år och ska hänga med och intervjua arbetare eller kändisar i Norrsjö. Dom skriver också ibland artiklar, det kan vara bra att kunna tills dom börjar nian haha. I början av boken trodde jag att Norrsjö bara var en liten by så jag tyckte det var lite konstigt att det hände så mycket som det gjorde. Nu när jag har läst boken tror jag staden är som t.ex. Halmstad.

1 kommentar:

  1. Jag hade ingen aning om att Arne Norlin skrev deckarböcker också. Jag kände bara till Halvan-böckerna innan jag läst din recension.

    SvaraRadera